گواهینامه TS16949

جهت اخذ TS 16949 (استاندارد ایزو خودروسازی) ایزوکیا آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

استاندارد TS 16949 چیست؟

استاندارد TS 16949 استاندارد مدیریت کیفیت ویژه صنایع مرتبط با خودروسازی می باشد. در استاندارد TS 16949 ، کلیه الزامات برای سیستم مدیریت کیفیت در طراحی ، توسعه ، تولید ، نصب و ارائه خدمات مرتبط با صنعت خودرو تدوین شده است. به بیان ساده تر خودروسازان و شرکت های قطعه ساز زیرمجموعه و همکار آن ها با اجرای استاندارد TS 16949 ثابت می کنند که مدیریت کیفیت محصولات و خدمات در کلیه مراحل مورد توجه قرار گرفته است.

استاندارد ایزو ۱۶۹۴۹ ،در صنایع خودروسازی در زنجیره تأمین برای توسعه ، تولید، نصب و خدمات مرتبط با محصولات کاربرد دارد.
ایزو ۱۶۹۴۹ تاکنون سه بار ویرایش شده و ویرایش جدید آن بر اساس ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت در حال بازنگری می‌باشد

شرکت‌های معتبر سازنده خودرو در دنیا ، در سال‌های قبل اقدام به تدوین استانداردهای خاص مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی نمودند توجه دقیق به زنجیره تأمین خودروساز جهت ارتقا تامین کننده گان این صنعت،منجر به تدوین استانداردهای معتبری همچون QS 9000 و VDA6.1 گردید. ISO/TS 16949 به‌صورت مشترک به‌وسیله اعضای گروه عملیاتی بین‌المللی خودروسازی (IATF) با همکاری تنگاتنگ با سازمان بین‌المللی استانداردسازیISO تهیه‌شده است.این استاندارد ترکیب الزامات اختصاصی استانداردهای خودروسازی اروپا و امریکا (QS-9000-VDA6-EAQF-AVSQ) و ارائه یک استاندارد واحد است.ISO/TS 16949 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی ، توسعه ، تولید ، نصب و خدمات در محصولات مربوط به خودرو را تعیین می‌نماید.
آخرین ویرایش استاندارد ایزو ۱۶۹۴۹ مربوط به استاندارد ISO/TS 16949 در سال ۲۰۰۹ می‌باشد.
استاندارد ایزو ۱۶۹۴۹ ، الزامات ایزو ۹۰۰۱ ، الزامات مشخصات فنی و الزام خاص مشتری را شامل می‌شود یعنی سازمان‌هایی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۱۶۹۴۹ را استقرار داده‌اند علاوه بر رعایت الزامات فنی ایزو ۱۶۹۴۹ باید الزامات خاص شرکت‌های خودروساز مثلاً الزامات شرکت ساپکو،الزامات سازه گستر ، الزامات مگا موتور و … را رعایت نمایند.

آخرین ورژن استاندارد ISO/TS 16949

استاندارد ISO/TS 16949 توسط کارگروه بین المللی خودرو IATF و با پشتیبانی کمیته فنی مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ISO/TS 176 تهیه شده است. ویرایش جدید استاندارد ایزو TS 16949 که از لحاظ فنی تجدید نظر شده است، ویرایش قبلی این استاندارد فنی یعنی استاندارد ISO/ TS 16949:2002 را ابطال و جایگزین آن شده است. همچنین ویرایش جدید استاندارد ISO/TS 16949 با نام ISO/TS 16949:2016 ویرایش ۲۰۱۶ توسط IATF نهایی و عرضه شده است که به زودی امکان اجرا و صدور گواهینامه برای این استاندارد نیز فراهم خواهد شد.

اگرچه از زمان ارائه ورژن ۲۰۱۶ استاندارد TS 16949 تا ۳ سال یعنی تا سال ۲۰۱۹ میلادی امکان صدور گواهینامه استاندارد ISO/TS 16949 ویرایش ۲۰۰۹ مقدور بوده و الزامی به اینکه شرکت ها حتما ورژن ۲۰۱۶ استاندارد TS 16949 را پاس کنند نخواهند داشت.

هدف از پیاده سازی استاندارد TS 16949

هدف از پیاده سازی ISO/TS 16949 پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت، به منظور میسر ساختن بهبود مستمر ، پیشگیری از نقص و کاهش نوسان و اتلاف در زنجیره تامین می باشد. استاندارد TS 16949 همراه با الزامات خاص مشتری، الزامات اساسی سیستم مدیریت کیفیت را برای خودروسازان و قطعه سازان فعال در صنعت خودرو پیاده سازی می نماید.

اگرچه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (ISO 9001:2015) به عنوان یک سیستم مدیریت کیفیت، توانایی اجرای الزامات مدیریت کیفیت را در یک شرکت مرتبط با صنعت خودرو ایفا می کند اما با تدوین استاندارد فنی TS 16949 ، به صورت تخصصی، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت برای شرکت های خودروساز و قطعه ساز خودرو مورد تاکید قرار گرفته و اجرا می شود.

استاندارد ایزو TS 16949 و ارتباط با سایر استانداردها

به شرکت های قطعه سازی که اقدام به تولید محصولات مرتبط با صنعت خودرو می نمایند توصیه می گردد همراه یا پیش از پیاده سازی و دریافت گواهینامه استاندارد ایزو TS 16949 نسبت به پیاده سازی و دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ( استاندارد مدیریت کیفیت ) یا سیستم مدیریت یکپارچه IMS که شامل ۳ استاندارد پایه و اصلی می باشد، اقدام نمایند. همچنین در صورتی که واحد صنعتی مایل به صادرات محصولات خود می باشد توصیه می گردد همراه با استاندارد TS 16949 نسبت به دریافت گواهینامه صادرات محصولات (CE) نیز اقدام نماید.

در شرکت های مجهز به آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسین اخذ گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ و در شرکت هایی که به رضایت مشتری توجه دارند اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ و ایزو ۱۰۰۰۴ (استانداردهای مشتری مداری) توصیه می گردد.

مزایای پیاده سازی استاندارد ISO/TS 16949

به وسیله پیاده سازی استاندارد TS 16949 میتوان باعث نزدیک کردن خواسته وانتظارات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت سازندگان قطعات خودرو و ایجاد زبانی مشترک بین آنها و خودرو سازان شد. همچنین این استاندارد ایجاد معیارهای تخصصی همراه با الزامات مشتریان ، الزامات یک سیستم مدیریت را برای استفاده در کل زنجیره تامین قطعات و ملزومات خودرو سازی معین می نماید.عرضه کنندگان مستقیم و غیر مستقیم، کارخانه های خودرو سازی و قطعه سازی که هدفشان حفظ و یا بدست آوردن جایگاه در وضعیت رقابتی بازار با استفاده از تولید قطعات با کیفیت بالاتر است از پیاده سازی استاندارد ISO/TS 16949 بهره فراوانی خواهند برد.

  • بهبود مستمر فرآیند های سازمان و پیشگیری از خرابی و اتلاف در زنجیره تامین
  • حضور سازمان در بازارهای بین المللی با دریافت گواهینامه استاندارد ISO/TS 16949
  • سازگار بودن استاندارد ایزو TS 16949 با سایر سیستم های مدیریتی
  • امکان همکاری با صنعت خودرو کشور نظیر سایپا، ساپکو و ایران خودرو
  • کاهش ضایعات در فرآیند های تولیدی و خدماتی شرکت و سازمان
  • شناسایی و به حداقل رساندن مخاطرات بالقوه برای کارکنان

شما می توانید برای اخذ فوری و همچنین ایزوی ارزان از این صفحه اقدام نمایید.

ویژگی های استاندارد TS 16949

اطمینان یافتن از کیفیت قطعات تولیدی خودرو

جهانی شدن و ایجاد مزیت‌های رقابتی در بازار و صادرات

دریافت نمودن گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیسترینگ

ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان

افزایش فروش به دلیل ارتقای برند

ایجاد یک سیستم مدیریت کارا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *