IATF 16949

جهت اخذ IATF 16949 (استاندارد کیفیت صنعت خودرو) ایزوکیا آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

استاندارد بین المللی IATF 16949

استاندارد IATF16949 استانداردی تخصصی ویژه صنعت خودرو و قطعات خودرو می باشد. این استاندارد توسعه یافته ی استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ است که به صورت تخصصی و کاربردی تر برای حوزه تولید و ساخت خودرو نگارش شده است.

نسخه پیشین این استاندارد با نام ISO TS 16949 شناخته میشد که ورژن آن به سال ۲۰۰۹ برمی گشت. اکنون بعد از گذشت ۷ سال نسخه جدید این استاندارد تخصصی صنعت خودرو با نام IATF16949 ورژن ۲۰۱۶ منتشر گردیده است.

با خواندن این مقاله می توانید به تغییرات ISO TS 16949:2009 به IATF 16949:2016 پی ببرید.

دامنه کاربرد استاندارد IATF16949

استاندارد IATF16949 صنعت خودرو الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی و توسعه، تولید، و به هنگام موضوعیّت، مونتاژ، نصب و راه اندازی، و خدمات محصولات مرتبط با خودرو، از جمله محصولات با نرم افزار تعبیه شده را تعریف می نماید.

این استاندارد صنعت خودرو برای سایتهای سازمان که در آن تولید قطعات تولیدی مشخص شده ی مشتری، قطعات خدمات، و (یا) قطعات جانبی ایجاد میشوند، به کار بُرده میشود.

این استاندارد باید در سراسر زنجیره ی تامین صنعت خودرو به کار برده شود.

هدف از این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو، توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت است که برای بهبود مداوم، تاکید بر پیشگیری از نقص و کاهش نوسانات و اتلاف ها در زنجیره تامین فراهم شده است.

این استاندارد بین المللی اتخاذ یک رویکرد فرآیندی را هنگام توسعه، پیاده سازی و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت، به منظور افزایش رضایت مشتری از طریق برآورده سازی الزامات مشتری ترویج می نماید.

این استاندارد بین المللی رویکرد فرآیندی که مبتنی بر چرخه ی طرح، اجرا، بررسی و اقدام (PDCA) و تفکر مبتنی بر ریسک است را به کار می گیرد. چرخه PDCA یک سازمان را قادر می سازد که اطمینان حاصل نماید که منابع کافی به فرآیندها اختصاص یافته و فرآیندها مدیریت می شوند و فرصت های بهبود تعیین و عملیاتی می شوند.

تفکر مبتنی بر ریسک سازمان را قادر به تعیین عواملی که می توانند منجر به انحراف از نتایج طرح ریزی شده فرآیندها و سیستم مدیریت کیفیت می شوند، برای پیاده سازی کنترل های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی و استفاده حداکثری از فرصت ها در چنین مناطقی می نماید.

ارتباط ایزو ۹۰۰۱ و IATF16949

استاندارد IATF16949 یا ISO TS 16949 نخستین بار در سال ۱۹۹۹ به وسیله کارگروه IATF (گروه کاری بین المللی خودرو) و با مشارکت کمیته بین المللی ISO/TC 176  نگارش شد سپس استاندارد ISO TS 16949 در سال ۲۰۰۹ پس از انتشار نسخه جدید ایزو ۹۰۰۱ یعنی ورژن ۲۰۰۸ به روزآوری شد و نسخه ۲۰۰۹ ایزو TS 16949 منتشر شد.

پس از تغییرات و بازنگری های جامعی که در ورژن ۲۰۱۵ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ رخ داد کارگروه بین المللی  IATF در اکتبر ۲۰۱۶ ورژن حدید استاندارد ISO TS 16949 را با عنوان IATF16949 را ارائه کرد.

ورژن جدید استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ انطباق زیادی با نسخه جدید استاندارد مدیریت کیفیت در صنعت خودرو IATF 16949:2016 دارد به گونه ای که استاندارد ISO/TS 16949:2009  دارای ۸ بود که با توجه به تغییرات ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ و تبدیل آن به ۱۰ بند، استاندارد ISO/TS 16949:2016  هم دارای ۱۰ بند گردید.

کاربرد IATF در ایران و الزامات شرکت های خودرو ساز

استانداردهای سری TS و IATF از دیرباز توسط شرکت های خودروساز و تامین قطعات خودرو نظیر ساپکو برای تولید کنندگان الزام شده اند.

اکنون پس از ارائه نسخه جدید IATF16949:2016 نیز شرکت های تامین قطعات و خودرو ساز از شرکت های زیر مجموعه درخواست گواهینامه ی ISO TS 16949 یا IATF16949 را دارند. لازم به ذکر است که از زمان ارائه نسخه جدید یک استاندارد نسخه قدیم تا ۳ سال دارای اعتبار است.

به عبارت دیگر با توجه به زمان عرضه IATF16949 در اکتبر ۲۰۱۶ ، نسخه قبلی آن که در سال ۲۰۰۹ منتشر گردیده یعنی ISO TS 16949 تا ۳ سال بعد (اکتبر ۲۰۱۹) دارای اعتبار می باشد.

مزایای دریافت استاندارد IATF 16949:

رضایت مشتری:

ارائه محصولاتی که به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می‌کند و خدماتی که قابل‌اعتماد بوده و می‌توانند به آن تکیه کنند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی:

بهبود مستمر فرآیندها و بازده عملیاتی منجر به ذخیره و صرفه جویی هزینه ها می‌شود.

بهبود روابط ذینفعان:

سازمان خود را با کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان بهبود ببخشید.

تایید اعتبار کسب‌وکار کار:

بررسی مستقل در برابر استاندارد جهانی به‌رسمیت‌شناخته‌شده در سطح جهانی، از حجم بالایی برخوردار است.

توانایی بدست آوردن کسب‌وکار بیشتر:

صدور گواهینامه بعنوان یک شرط برای عرضه و به دست آوردن کسب و کارهای بیشتر است. بنابراین این گواهی‌نامه درها را به روی شما باز می‌کند.

شناخت جهانی به عنوان یک منبع معتبر:

گواهینامه IATF 16949 در سطح بین‌المللی شناخته شده و در سراسر زنجیره تامین صنعت پذیرفته شده است.

ثبات در کیفیت محصولات و خدمات:

اخذ گواهینامه IATF 16949  نشان می دهد که محصولات و خدمات شما از نظر کیفیت ثبات دارند.

ویژگی های استاندارد IATF 16949

اطمینان یافتن از کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین

جهانی شدن و ایجاد مزیت‌های رقابتی در بازار و صادرات

دریافت نمودن گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیسترینگ

ایجاد اعتماد و اطمینان در خاطر مشتریان

بالا رفتن فروش به دلیل ارتقای برند

برنامه ریزی دقیق و استراتژیک و مدیریت نمودن ریسک ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *