گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری


گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

گواهینامه ایزو، تأییدیه شخص ثالثی است که به موجب آن یک شرکت موظف به اجرای استانداردهای بین المللی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد تعیین شده است. ISO 9000 ، مجموعه­ای از استانداردها است که به سازمان­ها کمک می­کند تا مطابق با نیازهای قانونی و نظارتی مربوط به یک محصول یا خدمات، نیازهای مشتری و سایر سهامداران را برآورده کنند. گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری یکی از انواع گواهینامه­ ها‌یی است که صدور آن توسط وزارت کار و تعاون برای تایید شایستگی ایمنی پیمانکاران حقیقی و حقوقی واجد شرایط انجام می­شود. صدور این گواهینامه به معنای تایید رعایت تمام اصول ایمنی در پروژه­های پیمانکاری از طرف کارفرمایان است. گواهینامه موید شایستگی ایمنی پیمانکاران، یکی از انواع مدارک ضروری و مهم برای شرکت در مناقصه­های مختلف می­باشد. از این رو، شرکت­های پیمانکاری و خدماتی ملزم به اخذ گواهینامه ایزو از سوی اداره کار استان خود هستند.

دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

با توجه به ضرورت دریافت گواهینامه تایید شایستگی پیمانکاری برای شرکت در مناقصات مختلف اکثر افراد تمایل دارند تا هر چه سریعتر آن را برای مناقصات دریافت کنند، این در حالی است که با توجه به مدت زمان لازم برای دریافت گواهینامه ایزو، ممکن است فرآیند صدور آن طولانی شود. به منظور تسهیل کار متقاضیان و نیاز مبرم آنها برای شرکت در مناقصه، اداره کار استان تهران، نامه موقتی را با طول مدت ۲ ماه برای متقاضیان گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری صادر می­کند. هر چند این نامه، در حکم گواهینامه تایید شایستگی پیمانکاری نیست، ولی متقاضیان می­توانند برای شرکت در مناقصات مختلف از آن استفاده کنند، اما مشروط به این امر که برای دریافت اصل گواهینامه ایزو نیز هر چه سریعتر اقدام کنند.

لازم به ذکر است که اگر شرکت پیمانکاری دارای کارگاه فعال و قرارداد رسمی ثبت شده در اسناد نباشد، به آسانی می­تواند برای اخذ گواهینامه موید شایستگی ایمنی پیمانکاری اقدام کرده و ظرف مدت یک هفته این گواهینامه را دریافت کند.

بر اساس بند ج از ماده ۱۲ قانون مناقصات هیئت وزیران، مصوب شده در تاریخ ۵/۱۰/ ۱۳۹۷ همه کارفرمایان موظف هستند تا قبل از عقد قرارداد پیمانکاری، این گواهینامه ایزو را از پیمانکاران درخواست کنند. در واقع، آنها برای شرکت در انواع مختلف مناقصه باید گواهی تایید شایستگی ایمنی صادر شده توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی را به کارفرمای خود تحویل دهند.

به منظور اخذ گواهینامه ایزو جهت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری مراحل مختلفی از جمله آموزش کارگر، کارفرما، تایید شایستگی­های انجام شده توسط کارشناسان ایمنی اداره تعاون و رفاه اجتماعی باید انجام شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل مختلف دریافت این گواهینامه بیشتر آشنا شوید.

دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

روند اخذ گواهینامه ایزو جهت تایید شایستگی ایمنی

روند اخذ گواهینامه ایزو جهت تاییدیه شایستگی ایمنی به شرح زیر می­باشد:

در اولین مرحله ضروری است تا ابتدا شما در سامانه دریافت گواهینامه ایزو تایید کننده شایستگی ایمنی پیمانکاری کشور، به صورت آنلاین ثبت نام کرده و پرونده مربوطه را تشکیل دهید. لازم به ذکر است که سایت سامانه مذکور، در حال حاضر دارای دو درگاه کانون ایمنی و کانون کارفرمایی است که امکان ثبت نام آنلاین از طریق آنها وجود دارد. پس از ثبت نام آنلاین، شما باید برای تشکیل پرونده فیزیکی جهت دریافت گواهی تایید ایمنی پیمانکاری، مدارک موردنیاز را به همان کانون مربوطه هنگام ثبت نام آنلاین ارائه دهید تا این مرحله از ثبت نام نیز تکمیل گردد.

در طی روند مراحل دریافت گواهینامه ایزو به منظور تایید شایستگی پیمانکاری، شما باید در یک دوره آموزش کارفرمایی به مدت ۱۶ ساعت شرکت نمایید. این دوره آموزشی با توجه به صلاحدید کانون انتخاب شده توسط شما، می­تواند در مدت زمان ۳ یا ۴ روز متوالی برگزار شود و لازم است تا مدیر عامل یا یکی از افراد عضو هیئت مدیره شرکت در آن حضور داشته باشد. دوره آموزشی دیگری که برای دریافت تاییدیه پیمانکاری ضروری به نظر می­رسد، آموزش ایمنی است که باید مسئولین ایمنی و فنی به مدت ۴۰ ساعت در دوره­های ایمنی عمومی و همچنین ارزیابی ریسک و شناسایی مخاطرات شرکت کنند. لازم به یادآوری است که چنانچه مسئولین ایمنی دارای تحصیلات مربوطه در یکی از رشته ­های HSE، مهندسی صنایع یا ایمنی صنعتی و حتی بهداشت حرفه­ای باشند، می­توانند در دوره آموزش ایمنی ذکر شده در بالا حضور نداشته باشند.

گام بعدی از مراحل اخذ گواهینامه ایزو جهت تایید شایستگی پیمانکاری، انجام بازرسی از پروژه­ها توسط بازرسان اداره کار و تامین اجتماعی محل انجام پروژه است. لازم به یادآوری است که این مرحله در صورتی انجام می­شود که مراحل قبلی یعنی تکمیل ثبت نام آنلاین در سامانه اخذ گواهینامه ایزو و تشکیل پرونده فیزیکی در محل کانون ثبت نام مربوطه و ارسال مدارک مربوطه به اداره استان، به صورت موفق به پایان رسیده باشد.

پس از مراحل ذکر شده در بالا و تکمیل پرونده، کمیسیون مربوط به تشخیص شایستگی گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری در استان تشکیل می­شود. چنانچه مراحل انجام شده تاکنون مورد تایید آنها باشد، کمیسیون مربوطه گواهینامه ایزو شایستگی ایمنی دریافت رتبه پیمانکاری را تایید کرده و سپس پیمانکار می­تواند این گواهینامه را دریافت کند.

دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

لیست مدارک موردنیاز برای اخذ گواهینامه ایزو جهت شایستگی پیمانکاری

در این بخش از مقاله مدارک موردنیاز برای دریافت گواهینامه ایزو جهت تایید شایستگی ایمنی پیمانکاری با جزئیات بیشتری آورده شده است:

  • گواهینامه دوره آموزشی مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره به مدت ۱۸ ساعت
  • اظهار نامه مالیاتی ارائه شده در سال قبل
  • نسخه­ای از قراردادهایی که در ۴ سال منتهی به درخواست شایستگی شما پایان یافته است که شامل ۳ صفحه اول قرارداد، لیست­های مربوط به آخرین بیمه و حق پرداخت آن، و لیستی از آخرین حقوق و مزایا و پرداخت­های بانکی می ­باشد.
  • به همراه داشتن فتوکپی از همه صفحه­های شناسنامه مدیر عامل
  • داشتن فتوکپی از هر دو طرف کارت ملی مدیر عامل
  • داشتن فتوکپی از آخرین مدرک­های تحصیلی مدیر عامل
  • فتوکپی از مجوز اداره کار، لازم به ذکر است که اگریک شرکت یا سازمان، گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری یا همان مجوز اداره کار را نداشته باشد، باید رتبه پیمانکاری، انفورماتیک، مجوزهای بهره برداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نفت، نظام مهندسی، بنیاد مسکن، صنایع دفاع و نیروی انتظامی را داشته باشد.
  • فتوکپی حساب بیمه برای قراردادهای به پایان رسیده
  • تصویر تاییدیه شایستگی ایمنی صادر شده توسط اداره کار (درصورت وجود)
  • فتوکپی از لیست بیمه و پرداخت­های پروژه
  • فتوکپی از اساسنامه شرکت
  • فتوکپی از آگهی تاسیس
  • فتوکپی از مدرک کارفرمایی
  • فتوکپی سند و یا اجاره نامه
  • فتوکپی از تاییدیه مدرک دوره آموزشی کارگری
  • داشتن نامه از طرف انجمن صنفی برای درخواست گواهینامه

به منظور دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری، افراد متقاضی باید تمام مدارک نام برده شده در بالا را تهیه و سپس نسبت به دریافت این گواهینامه ضروری برای شرکت در مناقصات مختلف، اقدام کنند.

به منظور ثبت نام در سامانه دریافت گواهینامه موید شایستگی ایمنی پیمانکاران، تصویر مدارک ذکر شده در بالا باید جمع آوری شود، در حالیکه برای تکمیل پرونده شما باید مدارک فیزیکی یا همان فتوکپی مربوطه را تحویل دهید.

همچنین، برای دریافت گواهینامه موید شایستگی ایمنی پیمانکاران، یکی از افراد هیئت مدیره و یا کارفرما باید حتما در دوره کارفرمایی شرکت کرده و این دوره را بگذرانند، دوره آموزشی کارگری نیز باید توسط تمام پرسنل موجود در لیست بیمه، گذرانده شود. لازم به یادآوری است که تمامی دوره­های نامبرده باید توسط وزارت کار برگزار شود.

مدارک موردنیاز برای قراردادهای موجود و گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

مدارک موردنیاز برای قراردادهای موجود در سال قبل به شرح زیر می­باشد:

نمونه­ای از قرارداد کاری با کارگران 

ارائه لیستی از بیمه آخرین ماه قبل از درخواست شایستگی تایید ایمنی پیمانکاران،

فیش مربوطه به پرداخت بیمه و نسخه­ای از رسید آن  

داشتن رسید بانکی در صورتی که پرداخت به شکل اینترنتی انجام شده است. 

لیستی از موارد حقوقی شامل خوار و بار، بن و مسکن و… 

در اختیار داشتن لیستی از پرداخت­های بانکی 

در اختیار داشتن اساسنامه  

تقاضانامه یا اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات انجام شده

دریافت گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو جهت دریافت رتبه پیمانکاری

گواهینامه ایزو برای دریافت تاییدیه شایستگی ایمنی پیمانکاری، از نیازهای اصلی سازمانهای پیمانکاری به منظور شرکت در مناقصات دولتی مختلف می­باشد. به همین منظور، گاهی ممکن است متقاضیان، نیاز به اقدام فوری برای دریافت این گواهی در جهت شرکت در مناقصات داشته باشند. بنابراین، اکثر متقاضیان تمایل دارند تا یا مراجع فوری صدور گواهی ایزو آشنا شده تا بتوانند خیلی سریع­تر گواهینامه ایزو را دریافت کرده و در مناقصات شرکت کنند.

لازم به ذکر است که گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری برای اخذ تایید شایستگی ایمنی پیمانکاران، به دو روش مختلف  صادر می­شود. یکی از مراجع اصلی صدور گواهی ایزو، مراجع تحت اعتبار ممیزی ایزو IAF می­باشد که مدت زمان لازم برای آماده سازی الزامات و تایید ممیزی برای صدورگواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری با استفاده از این مراجع، حداقل دو ماه می­باشد.

از جمله دیگر مراجع صدور گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه پیمانکاری در ایران، می­توان به مراجع اعتباردهی CB خصوصی اشاره کرد. در کشور ما حدود صد مرکز برای صدور گواهینامه ایزو تایید شایستگی ایمنی پیمانکاران دارای فعالیت هستند که در این مراکز، گواهی ایزو به صورت غیر حضوری و نیز بدون ممیزی صادر می­شود. اکثر متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو فوری برای شرکت در مناقصات مختلف، معمولا از طریق مراجع اعتباردهی CB خصوصی اقدام می­کنند، زیرا علاوه بر صدور گواهینامه در مدت زمان کمتر، هزینه کمتری را نیز بابت دریافت گواهی فوری، می پردازند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *