ایزو sme

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)


ممکن این سوال در ذهن شما مطرح شود که بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) چگونه ‌می‌توانند در یک زمینه رقابتی با بزرگترین تجارت رقابت کنند؟ جواب این سوال خیلی ساده است: با استفاده از استانداردهای بین­المللی. تخمین زده ‌می‌شود که بیش از ۹۰ درصد مشاغل جهان SME است. SME‌ها به طور متوسط مشاغلی در حال رشد ‌هستند که ایجاد شغل‌، رشد سریعتر و نوآوری بیشتر را در پی دارند. مهمتر از همه‌، آنها معاملات خوبی با پیچیدگی کمتر (از نظر ساختاری)، کارآیی و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به شرکت‌های بزرگ دارند.

استانداردهای بین­المللی به اندازه مزایای شرکت‌های جهانی برای کسب و کارهای کوچک سودآوری دارند. استفاده استراتژیک آنها ‌می‌تواند تفاوت قابل توجهی در گردش مالی سالانه یک شرکت متوسط و گاهی حتی تفاوت بین موفقیت و شکست را ایجاد کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهتر درک کنید که گواهینامه ISO چگونه ‌می‌تواند به رشد SME شما کمک کند؟

کسب و کارهای کوچک و متوسط شما مهم هستند، در واقع‌، آنها برای ادامه رونق اقتصادی ضروری می­باشند. همانطور که بیان شد، بیش از ۹۰ درصد مشاغل جهان SME و در حال نوآوری‌، رشد و ایجاد شغل هستند، اما با برآورد اتحادیه اروپا که ۵۰ درصد SME‌ها در ۵ سال اول از کار خواهند افتاد‌، چگونه ‌می‌توانید SME خود را مقاوم­تر کنید؟

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)
بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)

شما ‌می‌توانید با قرار گرفتن در موقعیت برابر با رقبای بزرگتر خود شروع کنید. کوچک و چالاک بودن بسیار خوب است‌، اما اگر در رقابت برای مناقصه یا تلاش برای جذب مشتری بیشتر‌، ممکن است به تلاش بیشتری نیاز داشته باشید. این همان جایی است که استانداردهای ISO وارد ‌عمل می‌شوند. این استانداردها فقط برای سازمان‌های بزرگ نیستند‌، بلکه ‌می‌توانند به همان اندازه مزایایی مانند کمک به بهبود رضایت مشتری‌، پس انداز و افزایش گردش مالی را برای کسب و کارهای کوچک را فراهم کنند. و اما اکنون این سوال مطرح می­شود که کدام استاندارد ISO برای SME من بهترین است؟

ایزو ۹۰۰۱ – کیفیت

به عنوان یک SME، تمرکز بر انجام کارها آسان است‌، و کیفیت نتیجه از اهمیت کمتری برخوردار است. با این حال‌، تصور کنید اگر ‌می‌توانستید هر دو را انجام دهید؟ از طریق استاندارد ISO 9001 ‌می‌توانید یک سیستم مدیریت کیفیت را پیاده­سازی کنید که به شما کمک کند کارایی و اثربخشی فرآیندهای خود را افزایش دهید و در نتیجه موجب صرفه جویی در هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتری شوید.

چارچوب ISO 9001 کاملا انعطاف پذیر است و به SME شما امکان ‌می‌دهد بدون توجه به اندازه آن‌، یک سیستم مدیریتی مرتبط با شرکت خود ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر‌، راهنمای ISO 9001 را برای مشاغل کوچک بخوانید.

ایزو ۱۴۰۰۱- محیط

با توجه به نگرانی بیشتر مصرف کنندگان مدرن در مورد مسائل زیست محیطی‌، اطمینان حاصل کنید که با یک سیستم مدیریت مجاز ISO 14001، سازگاری با محیط زیست خود را نشان ‌می‌دهید. شما می­توانید این کار را با ارزیابی‌، نظارت و کنترل تأثیرات مداوم محیطی عملیات خود‌، بهبود تصویر شرکت و شناسایی فرصت‌های صرفه جویی در هزینه به انجام برسانید.

اگر آماده نیستید فورا استاندارد کامل را پیاده کنید‌، ISO از طریق رهنمودهای ISO 14005 خود رویکرد مرحله به مرحله را پیاده سازی کرده است. این رویکرد شش مرحله­ای به طور خاص برای کمک به SME‌ها در صدور گواهینامه ISO 14001 طراحی شده است.

ایزو ۵۰۰۰۱- انرژی

اگر تجارت شما تأثیر مستقیم بر محیط زیست ندارد، شاید شما فقط در اتاقی در فضای اداری اجاره شده کار ‌می‌کنید، همچنان ‌می‌توانید گواهینامه سبز خود را با استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 نشان دهید. ISO 50001 چارچوبی برای تصمیم گیری بهتر در مورد استفاده از انرژی خود، با کمک به شما در درک اینکه کجا و چرا انرژی را مصرف ‌می‌کنید، ارائه ‌می‌دهد.

مدیریت مصرف انرژی به این معنی است که میزان انتشار گازهای گلخانه­ای مرتبط با SME شما کمتر است و تأثیر شما بر محیط نیز همین است. به نوبه خود‌، در هزینه‌های انرژی صرفه جویی ‌می‌کنید، بنابراین این یک برگ برنده است.

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)
بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)

مزایای گواهینامه ایزو برای SMEها چیست؟

استانداردهای بین­ المللی ISO به مشاغل در هر اندازه و بخشی کمک ‌می‌کند تا هزینه‌ها را کاهش‌، بهره­وری را افزایش دهند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. بنابراین، از فرآیندهای کارآمد و هزینه‌های کمتر تا بهبود مستمر در خدمات‌، استانداردهای ISO ‌می‌توانند یک مزیت رقابتی ویژه به SME شما بدهند. برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)‌، استانداردها ‌می‌توانند به موارد زیر کمک کنند:

در مشتری اعتماد به نفس ایجاد کنید: داشتن یک استاندارد ISO اثبات این است که آنچه را که ‌می‌گویید در این زمینه انجام ‌می‌دهید. بنابراین، می­توانید اطمینان مشتری را نسبت به ایمن و قابل اعتماد بودن محصولات SME خود جلب کنید.

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد – چه از طریق افزایش بهره­وری فرآیند‌، منابع هدر رفته کمتر یا مشتریان شادتر از کارکنان آموزش دیده بهتر‌، و چه از طریق صرفه جویی در هزینه و فروش بیشتر ‌می‌توانید سود بیشتری را در تمام جنبه‌های SME خود مشاهده کنید.

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)
بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)

دسترسی به بازار در سراسر جهان را بدست آورید. استانداردهای ISO در سطح بین المللی شناخته شده­اند‌، این بدان معنی است که سایر مشاغل ‌می‌دانند که شما توانایی چه کاری را دارید و به احتمال زیاد ‌می‌خواهند با شما کار کنند.

نقش استانداردهای ایزو در موفقیت شرکت­های مختلف

مدیران SME از سراسر جهان گواهی ‌می‌دهند که چگونه استانداردهای ISO در موفقیت آنها نقش داشته است. این مدیران ارشد یا صاحبان مشاغل از طیف گسترده­ای از ‌SME‌ها در کانادا‌، سنگاپور و ژاپن یا انگلستان هستند. گواهی آنها نشان ‌می‌دهد که چگونه استانداردهای ISO نتایج و سود شرکت‌ها را از هر اندازه‌، از جمله SME‌، ارائه ‌می‌دهند.

دنیس ترمبلی‌، مدیر کل واحد انرژی Tetra Tech معتقد است “استانداردهای بین­المللی به عنوان مکانیزم پل­سازی عمل ‌می‌کنند. آنها ابزاری را برای یک شرکت ایجاد ‌می‌کنند و آن را قادر ‌می‌سازد از موانع عبور و به بازار دسترسی بیشتری پیدا کند. هرچه از استانداردهای بیشتری استفاده شود‌، در نهایت‌، مشتری نهایی یک بازده بزرگ از نظر صرفه جویی در هزینه ‌خواهد داشت.

جکی چنگ‌، ​​مدیر ارشد اجرایی‌، گروه HISAKA: “استانداردهای بین المللی راهنمایی‌های حیاتی برای ‌SME‌ها مانند خود ما در هنگام تدوین رویه‌های تجاری‌، کنترل‌ها و بهبودها ارائه ‌می‌دهند. آنها به عنوان معیارهایی برای ‌SME‌ها به منظور بررسی و آزمایش فرآیندها و رویه‌ها عمل کرده و آنها را به طور مستقل بازرسی ‌می‌کنند. “

Manabu Yamamoto‌، مدیر عامل IIJ Exlayer Europe‌: “ISO / IEC 27001دنیای شرکت‌ها را به مکانی امن تر و امن تر برای تجارت تبدیل ‌می‌کند. این استاندارد به نفع سازمان‌های بزرگ و ‌SME‌هاست.”

دیک هورتنسیوس‌، مشاور ارشد استاندارد برای NEN‌، هلندی بیان می­دارد: “با توجه به روند فعالیت‌های برون سپاری و اهمیت فزاینده همکاری در زنجیره ارزش‌، اجرای موثر سیستم مدیریت استاندارد توسط ‌SME‌ها از اهمیت اساسی در تسهیل تجارت و ارتقا توسعه پایدار برخوردار است.”

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)
بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)

ادامه مطلب را بخوانید و دریابید که:

چرا استانداردهای بین المللی از اهمیت اقتصادی استراتژیک برخوردار هستند و چگونه ‌SME‌ها اهمیت دارند؟

در سراسر جهان‌، بخش شرکتهای کوچک و متوسط (SME) موتور حیاتی نوآوری و ایجاد اشتغال هستند. بنابراین، درک چالش‌ها و فرصت‌های واقعی که آینده ‌SME‌ها را شکل ‌می‌دهد از اهمیت بالاتری برخوردار است. همانطور که می­دانید، ‌SME‌ها به طور متوسط مشاغلی در حال رشد سریعتر، ایجاد شغل‌ و نوآوری بیشتر هستند.

در حالی که ‌SME‌ها تأثیر زیادی بر درآمد‌، اشتغال و تولید اقتصادی گسترده­تر دارند‌، ثروت آنها به طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران مالی قرار گرفته است. ‌SME‌ها هم موتور ایجاد شغل و هم عامل مهمی‌ در تخریب شغل هستند‌، و آنها را مظهر “تخریب خلاق”، یعنی فرایند مختل کننده تحول که همراه با نوآوری است، می­دانند. با تأیید این مشاهدات‌، تخمین اتحادیه اروپا به این واقعیت تکان دهنده اشاره داشت که ۵۰٪ از شرکتهایی که در سال ۲۰۰۱ تجارت خود را آغاز کردند بیش از پنج سال زنده نماندند.

سوال نحوه خدمت به ‌SME‌ها موضوع جدیدی نیست. بسیاری از محققان‌، دانشگاهیان و اقتصاددانان طی سالیان در جستجوی فرمول پیروزی بوده­اند که نتایج متفاوتی داشته است. بنابراین این سوال همچنان باقی است که برای تقویت ‌SME‌ها چه کاری ‌می‌توان انجام داد؟ هیچ فرمول جادویی برای اطمینان از وجود یک جامعه پر رونق جهانی در زمینه SME وجود ندارد. اگر چنین باشد احتمالا مدتها پیش نیز اجرا ‌می‌شده است، اما استفاده گسترده از استانداردهای بین المللی ‌می‌تواند باعث تقویت کارآفرینی و کمک به مشاغل کوچک در یک رقابت برابر شود.

و اما چرا مشاغل کوچک اهمیت دارند؟

توافق جهانی در مورد تعریف ‌SME وجود ندارد‌، اما در واقع هر چیزی که در مورد هر کشور اتفاق نظر دارد این است که این شرکت­ها برای رشد اقتصادی ضروری است. شرکت‌های کوچک اکثر قریب به اتفاق مشاغل موجود در اکثر کشورها را تشکیل ‌می‌دهند و درصد قابل توجهی از نیروی کار جهانی را به کار ‌می‌گیرند. اگرچه داده‌های دقیق در دسترس نیست‌، تحقیقات بانک جهانی در سراسر اقتصاد جهان تخمین زده است که ‌SME‌ها بطور مداوم حدود ۹۵٪ از مشاغل موجود را تشکیل ‌می‌دهند و تقریبا ۶۰٪ از کارگران بخش خصوصی را استخدام ‌می‌کنند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها حدود ۵۰٪ به ارزش افزوده ناخالص جهانی (GVA) کمک ‌می‌کنند.

بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)
بررسی نقش ایزو در کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)

به عنوان مثال‌، در ایالات متحده آمریکا‌، اداره کسب و کار کوچک بیش از ۲۸.۲ میلیون مشاغل فعال در این کشور را از مارس ۲۰۱۴ شناسایی کرد که حدود ۶۳٪ مشاغل جدید از مشاغل کوچک بین سالهای ۱۹۹۳ و اواسط ۲۰۱۳ ایجاد شده است. از این ۲۸.۲ میلیون بنگاه اقتصادی‌، بیشتر آنها وضعیت “خود اشتغالی” دارند که تقریبا سه چهارم مجموع تجارت ایالات متحده را تشکیل ‌می‌دهد.

به گفته سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد‌، که رفاه اقتصادی کشورهای در حال توسعه را در نظر دارد‌، ادغام در اقتصاد جهانی از طریق آزادسازی اقتصادی‌، مقررات زدایی و دموکراتیزه کردن‌، اصلی­ترین راه پیروزی بر فقر و نابرابری تلقی ‌می‌شود. نکته مهم برای این فرایند توسعه یک بخش خصوصی متحرک است که در آن ‌SME‌ها ‌می‌توانند نقشی اساسی داشته باشند.

خمرج رمفول‌، متخصص صادرات‌، مشاور ارشد‌، مدیریت کیفیت صادرات‌، مرکز تجارت بین الملل‌، توضیح ‌می‌دهد که SME‌ها به دلیل سهم بالقوه خود در رشد اقتصادی‌، در برنامه‌های کاهش فقر ضروری هستند. با تسهیل دسترسی آنها به اطلاعات مربوط به مقررات و استانداردهای فنی‌، کمک به آنها در تأمین الزامات استانداردهای بین المللی و هموار کردن راه برای خدمات صحیح ارزیابی انطباق‌، ‌می‌توانیم به این شرکت‌های کوچک مقیاس کمک کنیم تا در یک بازار جهانی که به طور فزاینده­ای رقابتی است‌، پیشرفت کنند‌، به طوری که آنها ‌می‌توانند سهم خود را در کاهش فقر داشته باشند.

رامفول قاطعانه معتقد است که استانداردها راه حل هستند. “استانداردهای بین المللی ایزو نقش مشخصی در رفع موانع فنی تجارت و کمک به بنگاه‌های اقتصادی در حال توسعه دارد که به زنجیره‌های ارزش جهانی متصل هستند. اجرای استانداردهای بین المللی ‌می‌تواند به تأمین اطمینان کمک کند. اما مهمتر از همه‌، او ادعا ‌می‌کند‌، ” استانداردهای بین المللی مانند استانداردهای ISO ‌می‌توانند به بهبود صادرات کمک کنند‌، که این امر در ایجاد اشتغال و کاهش فقر در اقتصادهای در حال توسعه تأثیر خواهد داشت.”

استانداردهای بین المللی به اندازه مزایای شرکت‌های جهانی برای کسب و کارهای کوچک سودآوری دارند. استفاده استراتژیک از استانداردهای بین المللی ‌می‌تواند تفاوت قابل توجهی در گردش مالی سالانه یک SME ایجاد کند‌، گاهی اوقات تفاوت بین موفقیت و شکست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *