شناسایی ایزو معتبر و بررسی آن

دریافت و شناسایی ایزو معتبر


ایزو معتبر

شناسایی ایزو معتبر و بررسی آن : اگر از تامین کنندگان خود ‌می‌خواهید سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مبتنی بر ISO 9001: 2015 داشته باشند‌، حتما دلیل قانع کننده­ای دارید. شاید شما ‌می‌خواهید ریسک محصولات‌، فرآیندها و خدمات منجر به نتایج ضعیف را کاهش دهید‌، یا شاید مشتریان شما را ملزم به استفاده از تأمین کنندگان مجاز ‌می‌کنند. دلیل درخواست گواهی QMS به هر دلیلی باشد‌، شما ‌می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که یک تأمین کننده نسخه­ای از یک گواهینامه معتبر را برای شما ارسال کرده است. اما اگر به معتبر نبودن گواهینامه مشکوک شدید‌، چه ‌می‌کنید؟ در ادامه، چندین نکته وجود دارد که به شما کمک می­کند تا ایزو معتبر را به خوبی تشخیص داده و در صورت بروز خطا آنها را در نظر بگیرید:

گواهینامه ایزو معتبر

برای بررسی غلط بودن گواهی چه کاری ‌می‌توانید انجام دهید؟

اولین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که یک سازمان به طور مستقل قادر نیست تا QMS را شخصا تأیید کند، بلکه این امر باید از طریق سازمان صدور گواهینامه­ای که معتبر شناخته شده است و ایزو معتبر می دهد، انجام شود. برای درک بهتر اینکه به دنبال چه چیزی بگردیم‌، خوب است بدانید که یک گواهینامه چگونه صادر ‌می‌شود؟

روند کار نحوه صدور گواهینامه ایزو معتبر به این ترتیب پیش ‌می‌رود که سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) گواهینامه را صادر و یک سازمان استاندارد آن را پیاده سازی ‌می‌کند. این سازمان برای صدور گواهینامه از سیستم آنها و صدور گواهینامه معتبری مبنی بر برآورده کردن سیستم از الزامات استاندارد‌، یک مرجع صدور گواهینامه iso را استخدام خواهد کرد. به منظور صدور مجوز برای انجام این کار‌، مرجع صدور گواهینامه باید توسط سازمان اعتباربخشی ملی که کار آنها را نظارت ‌می‌کند‌، دارای اعتبار باشد. در واقع، نهاد ملی اعتباردهی باید بوسیله IAF مجاز شناخته شود. بنابراین‌، هر گواهینامه ایزو معتبر باید شامل شماره ثبت / گواهینامه‌، نام سازمان صدور گواهینامه و نام سازمان اعتباربخشی باشد. اگر هیچ مرجع صدور گواهینامه یا اعتباربخشی وجود نداشته باشد‌، قطعا این گواهینامه نادرست است. اگر یک مرجع صدور گواهینامه و اعتبار سنجی شناسایی شده باشد‌، ‌می‌توانید روند جستجو را برای یافتن اینکه سازمان صدور گواهینامه به درستی ایزو معتبر است‌، شروع کنید. روش انجام این کار به شرح زیر است:

به لیست مجوزهای اعتباردهی از IAF نگاه کنید.

برای این کار به https://www.iaf.nu/articles/IAF_Members__Signatories/4 بروید و کشور یا منطقه­ای را که تأمین کننده آن است انتخاب کنید. این وب سایت فهرست نهادهای رسمی‌ تأیید صلاحیت ملی را برای کشورها لیست ‌می‌کند. به عنوان مثال‌، برای ایالات متحده آمریکا‌، این لیست شامل ANSI-ASQ هیئت اعتبار بخشی ملی (ANAB) است. ‌می‌توانید از این وب سایت به صفحه اعتباردهی پیوند دهید.

در زیر هیئت تأیید اعتبار‌، نام سازمان صدور گواهینامه ایزو معتبر مشخص شده در گواهینامه را جستجو کنید. از وب سایت ANAB  ذکر شده در بالا، ‌می‌توانید صفحه وب را برای جستجوی یک سازمان صدور گواهینامه ایزو پیدا کنید. اگر مرجع تأیید اعتبار در لیست تأیید صلاحیت شده نیست‌، مشکلی وجود دارد. به همین ترتیب‌، اگر نهاد صدور گواهینامه در لیست تأیید شده سازمانها‌ی صدور گواهینامه ایزو معتبر نباشد‌، این یک مسئله است. در هر صورت‌، باید نگران باشید که هرگونه حسابرسی توسط پرسنل صالح و دارای تأیید کافی انجام نشده است. این مطلب ممکن است ساده به نظر برسد‌، اما اگر مراحل بالا را دنبال کنید و متوجه شوید که کسانی که ادعا ‌می‌کنند گواهی صادر کرده­ اند در لیست تأیید شده نگهداری نشده­اند‌، گواهینامه ایزو معتبر نیست. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع مراجع اعتباربخشی بیشتر آشنا شوید.

اعتباربخشی چیست؟ ( ایزو معتبر )

اعتباربخشی یک تأیید رسمی‌ ‌و مستقل است که یک برنامه یا موسسه از استانداردهای کیفیت تعیین شده برخوردار است و صلاحیت انجام وظایف خاص ارزیابی انطباق را دارد. سازمانهای مسئول ایمنی و رفاه عمو‌می ‌مانند بخشهای ساختمان‌، بیمارستانها‌، مدارس‌، پلیس و آتش نشانی نیز برای نشان دادن صلاحیت و قابلیت اطمینان خود به دنبال تأیید اعتبار هستند.

اعتبارسنجی یک روش عینی برای اطمینان ایزو معتبر به مشتریان است که شما صلاحیت فنی را برای ارائه نتایج قابل اعتماد و دقیق نشان داده­اید. به هر شرکتی که خود را به اعتبار استانداردهای بین المللی ‌می‌رساند‌، گواهی اعتبارسنجی ارائه ‌می‌شود. این گواهی ‌می‌تواند در تبلیغات‌، ادبیات تبلیغاتی و ثابت استفاده شود تا به مشتریان فعلی و بالقوه نشان دهد سازمان شما متعهد به کیفیت است و صلاحیت فنی را برای انجام خدمات، نشان داده است. اعتباربخشی سازمان شما را از رقبا جدا ‌می‌کند. استانداردهای بین المللی یک مدل سیستم مدیریتی ایده­آل برای سازمانها‌ است، زیرا هدف آن کنترل هزینه­ها‌ی کیفیت‌، بهبود دقت اندازه گیری و تضمین ثبات نتایج معتبر است.

اعتبار سنجی ایزو معتبر فرآیندی عینی است، زیرا یک نهاد تأیید اعتبار شخص ثالث، ارزیابی‌ها‌ی سالانه را انجام ‌می‌دهد تا بررسی کند که آیا سیستم شما تمام الزامات یک استاندارد بین المللی را برآورده کرده و معتبر است یا خیر. این ارزیابی مستقل برای مشتری مهم است‌، زیرا یک تضمین بی­طرفانه است که سازمان شما در بالاترین سطح خود انجام ‌می‌دهد.

اعتبارسنجی به ویژه هنگا‌می‌ که به درستی اجرا شود، مشتری محور است. عناصر استاندارد بین المللی دقیقا با هم کار ‌می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که سطح کیفیت لازم برآورده ‌می‌شود و نیازهای مشتری برآورده ‌می‌شود. این امر ‌می‌تواند یک ابزار استراتژیک قدرتمند باشد.

اعتبار، بیش از ۵۰ سال است که به عنوان ابزار قطعی ارزیابی سازمانها‌ مورد استفاده قرار گرفته و اکنون توسط همه اقتصادهای بزرگ دنیا و بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. و اما چه کسی ‌می‌تواند معتبر باشد؟ و ایزو معتبر صادر کند؟

آشنایی با مراجع اعتباردهی CB

هیئت بین­ المللی اعتباربخشی برای نهادهای صدور گواهینامه (IAB-CB) اعتبار سنجی را برای بدنه ارزیابی سازگاری (CAB) فراهم ‌می‌کند. اگر یک سازمان ارزیابی انطباق (CAB)، با الزامات استاندارد بین المللی مربوطه مطابقت داشته باشد‌، ‌می‌تواند توسط IAB-CB معتبر شناخته شود. مزیت اعتباربخشی این است که آزمایشگاه یا سازمان شما به دلیل تعهد به کیفیت‌، شایستگی و نتایج قابل اعتماد‌، مزایای بین المللی کسب خواهد کرد. علاوه بر این‌، اعتبار سنجی به شما نشان ‌می‌دهد که از یک استاندارد معتبر بین المللی پیروی ‌می‌کنید‌.

با توجه به موارد فوق‌، اعتباردهی برای استانداردهای بین المللی ‌می‌تواند ابزاری ارزشمند باشد. با معتبر شدن، ‌شما می‌توانید به دنبال یک سیستم مدیریت کارآمد‌، خدمات بهتر‌، شکایات کمتر مشتری و قدرت رقابتی قوی باشید. برنامه­ها‌ی اعتباربخشی روند IAB-CB شواهد عینی را نشان ‌می‌دهد که یک سازمان در سطح بالایی از استانداردهای سازمانی‌، قانونی و فنی کار ‌می‌کند. IAB-CB برنامه­ ها‌ی خود را بر اساس استانداردهای شناخته شده بین المللی پایه­ریزی ‌می‌کند تا از پذیرش اعتبار جهانی شما در سراسر جهان اطمینان حاصل کند. معیارهای اعتباربخشی توسط IAB-CB تهیه شده است تا رهنمودهایی را برای اجرای ویژگیهای عملکرد استانداردهای قابل اجرا که در معیارهای اعتباربخشی ذکر شده است‌، به همه طرفهای علاقه­مند ارائه دهد. این معیارها پس از جلسات عمو‌می ‌انجام شده توسط کمیته اعتباربخشی IAB-CB تدوین شده است.

ANAB، سازمانها‌ی صدور گواهینامه (CB) را ارزیابی ‌می‌کند و صلاحیت آنها را برای بازرسی و صدور گواهینامه ایزو معتبر سازمانها‌ی مطابق با استانداردهای سیستمها‌ی مدیریتی نشان ‌می‌دهد. اعتبارسنجی توسط یک نهاد معتبر و شناخته شده مانند ANAB بی­طرفی و صلاحیت CB را تضمین ‌می‌کند و باعث اطمینان و پذیرش گواهینامه CB توسط کاربران نهایی در بخشهای دولتی و خصوصی ‌می‌شود

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک سازمان صدور گواهینامه معتبرANAB ‌، آشنایی با الزامات و مراحل اعتباربخشی است. شرکت در آموزش ANAB یکی از راهها‌ی آشنایی با الزامات ISO / IEC 17021-1 و اسناد اجباری IAF است.

فرایند اعتباربخشی مجوز سیستم­ها‌ی مدیریت ANAB

یک دوره اعتباربخشی به طور معمول پنج سال است. در آن دوره‌، نظارت در حال انجام است‌، که شامل ارزیابی سالانه دفتر و ممیزی شاهدانه سالانه است. هر پنج سال یک ارزیابی مجدد کامل لازم است. اگر CB بخواهد دامنه اعتباربخشی را گسترش دهد (در صورت لزوم) برای پوشش بخشهای اضافی صنعت یا مشارکت در زمینه­ها‌ی خاص‌، ممکن است نظارت بیشتر انجام شود .اگر یک CB برای استانداردهای اضافی معتبر شود‌، ممکن است چرخه اعتبار مجدد برای همه استانداردها هماهنگ شود و مدت اعتبار برای استانداردهای اضافه شده کمتر از پنج سال باشد.

آشنایی با مراجع اعتباردهی  ایزو معتبر AB

سازمان تنظیم مقرراتAB-CAB ، یک هیئت اعتباربخشی مستقل و معتبر است که بر اساس معیارهای هیئت مدیره مطابق با استانداردها و دستورالعملها‌ی بین المللی‌، از سازمانها‌ی صدور گواهینامه و بازرسی متقاضی اعتبار استفاده ‌می‌کند. هیئت مدیره مجوزهای تأیید اعتبار و نهادهای بازرسی را ارائه ‌می‌دهد. AB-CAB مطابق با هنجارها و الزامات بین المللی برای جلب رضایت مشتریان خود خدماتی ارائه ‌می‌دهد. AB-CAB متعهد است فرصتها‌ی برابر را با بالاترین شفافیت‌، صداقت و رازداری در اختیار کلیه متقاضیان قرار دهد. هیئت مدیره تصمیم گرفته است خدمات تأیید اعتبار را به نهادهای صدور و اخذ گواهینامه iso  بازرسی تأسیس شده به عنوان اشخاص حقوقی در سراسر جهان ارائه دهد. با این حال، ممکن است مکانها‌ی مربوط به صدور گواهینامه / بازرسی در سایر کشورها در روند اعتباربخشی گنجانده شود.

AB-CAB

آشنایی با مراجع اعتباردهی ASCB

ASCB در سال ۱۹۹۵ در انگلستان برای تأیید و معتبر شناختن طیف وسیعی از نهادهای صدور گواهینامه غیر دولتی بین المللی که محصولات‌، پرسنل و سیستمهای مدیریت را ارزیابی ‌می‌کنند‌، تأسیس شد. با داشتن دفتر مرکزی جهانی در ایالات متحده‌، ASCB با استفاده از استانداردهای ارزیابی انطباق که در سطح بین­المللی شناخته شده­اند‌، در بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان به مشتریان خدمات ارائه ‌می‌دهد. قدرت بازار ASCB در این است که یک نهاد تأیید صلاحیت شده توسط دولت نیست. ASCB فقط با بهره­گیری از فرایندهای گشودگی‌، سادگی و اعتبار­سنجی فنی به دنبال بهره­مندی از شرکای احتمالی و مردم می­باشد. صدور گواهینامه ایزو معتبر یک دارایی تجاری خارق­العاده است اما ما ‌می‌دانیم که گاهی اوقات سوءتفاهم در مورد صدور گواهینامه وجود دارد، چرا که دولتها‌ آن را اجباری ‌می‌دانند و تمام نهادهای صدور گواهینامه باید توسط یک نهاد ملی اعتبار سنجی معتبر شناخته شوند‌، در حالی که در واقع اعتبار سنجی باید داوطلبانه باشد.

ASCB در واقع یکی از برجسته­ترین نهادهای معتبر بین المللی در جهان است که به دلیل صداقت‌، عملی بودن و بی طرفی مورد احترام است. ASCB از لحاظ فنی بسیار برجسته هست، بدون اینکه بیش از حد اداری و بروکراتیک باشد‌. مانند یک مربی باتجربه‌، برخلاف یک ناظر قضاوت کننده‌، ASCB به شما کمک می­کند تا اطمینان حاصل کنید که شما یک مسیر دقیق‌، اما سریع را به سمت هدف دنبال ‌می‌کنید. تاکنون ASCB بیش از ۲۳۰ نهاد ارزیابی انطباق را در ۷۰ کشور معتبر شناخته است. بیش از ۱۰،۰۰۰ ارزیابی کننده‌، حسابرس و دستاوردهای پرسنل تضمین کیفیت را ثبت کرده است و بیش از ۳۰،۰۰۰ سازمان با گردش مالی سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار و استخدام بیش از ۱ میلیون کارمند گواهی شده است. همه ارگانها‌‌، سازمانها‌ و محصولات دارای مجوز در ثبت جهانی (IRQAO) قرار ‌می‌گیرند که دارای عملکرد جستجوی زنده است و تأیید فوری اصالت هر ASCB و دیگر دارندگان گواهینامه معتبر را به کاربر ارائه ‌می‌دهد.

آشنایی با مراجع اعتباردهی IAF

IAF، انجمن جهانی سازمان­های اعتبارسنجی ارزیابی انطباق و سایر ارگانهای علاقه­مند به ارزیابی انطباق در زمینه سیستمهای مدیریتی‌، محصولات‌، خدمات‌، پرسنل و سایر برنامه­های مشابه است. وظیفه اصلی آن، توسعه یک برنامه ارزیابی انطباق در سطح جهان است که با اطمینان از اینکه به گواهینامه­ها‌ی معتبر اعتماد ‌می‌شود‌، خطر را برای تجارت و مشتریان آن کاهش ‌می‌دهد. اعتبار سنجی کاربران را از صلاحیت و بی­طرفی نهاد معتبر اطمینان ‌می‌دهد.

عضویت در سازمان اعتباربخشی IAF برای اشخاصی است که برنامه­ها‌یی را اجرا و اداره ‌می‌کنند که به موجب آنها سازمانها‌یی را برای صدور گواهینامه / ثبت سیستمها‌ی کیفیت‌، محصولات‌، خدمات‌، پرسنل‌، سیستمها‌ی مدیریت محیط زیست از برنامه ­ها‌ی مشابه ارزیابی انطباق که قصد مشترک خود را برای پیوستن به IAF اعلام ‌می‌کنند‌، معتبر ‌می‌دانند.

با توجه به مطالب بیان شده، اولین کاری که شما باید هنگام ارزیابی یک تأمین کننده بالقوه بر اساس گواهینامه ISO خود انجام دهید، از شرکت آنها درخواست کنید که نسخه­ای از گواهی را به شما ارائه دهند. اگر آنها واقعا دارای گواهینامه باشند، نباید در ارائه نسخه­ای از گواهینامه ISO خود به شما مشکلی داشته باشند. هنگا‌می‌ که گواهینامه را در اختیار دارید، باید به نکات زیر دقت کنید:

  • فقط ثبت نام کنندگان مجاز به صدور گواهینامه­ های ISO هستند. یک سازمان نمی­تواند خود به خود گواهینامه ایزو معتبر اعطا کند.
  • به دنبال نام ثبت کننده (به عنوان مثال DNV‌، BSI‌، ABS و غیره) باشید
  • به دنبال نام مجوز اعتباربخشی (به عنوان مثال ANAB‌، ANSI‌، UKAS و غیره) باشید. اگر تمبری از یک سازمان معتبر را مشاهده کردید، می­توانید بفهمید که این نهاد معتبر عضو انجمن بین­المللی اعتباربخشی است؛ اگر هیچ تمبری از طرف مرجع اعتباربخشی روی  ایزو معتبر وجود نداشته باشد، می­توانید در مورد صلاحیت مدیر ثبت برای حسابرسی مشکوک شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *